Home » Blokken tijdens de yogales gebruiken
Vaak weet men niet wat er allemaal kan met blokken in de yogales. Veel mensen laten ze dan ook links liggen. Maar als je je realiseert wat voor leuks, moois en handigs je er mee kan doen, pak je zeker weten vaker 1 of 2 blokken mee aan het begin van de les.

Voor de beginnende yogi is een blok een hulpmiddel als de flexibiliteit er nog niet helemaal is. Je kan het blok dan gebruiken om bijvoorbeeld je arm ‘langer’ te maken. Zo gebruik je geen overbodige spieren, zorg je er voor dat je niets overbelast en stroomt je adem beter wat weer zorgt voor de benodigde kracht. Ben je wat verder gevorderd in de yoga dat kun je de blokken gebruiken voor bijvoorbeeld balancerende armhoudingen of als je core niet sterk genoeg is.

Het blok heeft 3 verschillende hoogte’s dus je kan de lengte of de hoogte steeds aanpassen.

de Driehoek - Trikonasana - Plaats het blok naast je voet in de voor jou juiste hoogte
de Driehoek – Trikonasana

De Driehoek – Trikonasana
Plaats het blok naast je voet in de voor jou juiste hoogte

de Duif - Eka Pada Rajakapotasana Plaats het blok net onder je bil zodat je de beenspieren niet overbelast
de Duif – Eka Pada Rajakapotasana

De Duif – Eka Pada Rajakapotasana
Plaats het blok net onder je bil zodat je de beenspieren niet overbelast

de Brug - Setu Bandhasana - De binnenkant van de dijen worden geactiveerd waardoor de knieën in de juiste positie staan en het bekken wordt gelift.
de Brug – Setu Bandhasana

De Brug – Setu Bandhasana
De binnenkant van de dijen worden geactiveerd waardoor de knieën in de juiste positie staan en het bekken wordt gelift.

Vlinderhouding - Baddha Konasana - Plaats de blokken in de juiste stand onder de benen zodat het gewicht van de benen niet te veel aan de dijen trekt.
Vlinderhouding – Baddha Konasana

Vlinderhouding – Baddha Konasana
Plaats de blokken in de juiste stand onder de benen zodat het gewicht van de benen niet te veel aan de dijen trekt.

Zoals je op de foto’s kunt zien is het blok een uitstekend hulpmiddel bij het doen van houdingen in de yoga en ik hoop dat je het nu zelf ook gaat proberen. Wij hebben er een mooie les voor gemaakt en zullen in de komende tijd nog meer lessen met blokken gaan maken. In de yogales ‘Yoga met Blokken‘ doen we een aantal houdingen met blokken. Wil jij deze en ook meer online yogalessen volgen en toegang krijgen tot alle lesvideo’s op yogametnanda.nl wordt dan lid en begin vandaag nog.

Geef je comment hieronder en deel je ervaring met ons over yoga met blokken 🙂

Nanda

Mijn naam is Nanda Schenkels en ik ben de oprichter en eigenaar van Yogaplaza. Ik ben gediplomeerd yoga- en meditatiedocente en geef hier op Yoga Online les voor iedereen. Namasté

Volg YOGAPLAZA

Blijf op de hoogte, volg, like en deel

Yoga ons nu ook op Instagram

Blijf op de hoogte