Home » 4 redenen waarom yoga goed is aan het einde van je werkdag
Yoga aan het einde van je werkdag heeft een diepe uitwerking in het gehele lichaam. Want als je vele uren hebt gezeten of je hebt de hele dag staand je werk gedaan, ben je hierna best moe.

Zie het maar zo dat je een constante compressie op de wervelkolom en de spieren plaatst. Daarnaast vertraag je de spijsvertering en het metabolisme waardoor de moeheid toeneemt.

Het is daarom belangrijk dat je naast het doen van yoga, overdag vaak opstaat of andere bewegingen maakt. Soms is het zelfs mogelijk om op je werk tijdens de lunchpauze deel te nemen aan een yogales. Zo kun je een aantal van de schadelijke effecten van de hele dag zitten of staan tegengaan.

1 Yoga verbeterd de houding
Door zittend werkt is de kans groot dat je last krijgt van nek, schouders, bovenrugspieren en strakke heupbuigers. Door de yogaoefeningen toe te passen rek en strek je deze spieren zodanig dat er verbetering optreed in de kracht van de spieren. Of wel, je houding verbeterd.

Yoga na het werk III

2 Yoga vergroot de spierelasticiteit
Als je de hele dag, over het algemeen in 1 bepaalde houding doorbrengt, ontstaat er compressie in oa de wervelkolom en de spieren. Je zal je stijf of stram voelen. Via diverse asana’s breng je de flexabiliteit weer terug in je lichaam waardoor je je veel prettiger zal voelen.

Yoga na het werk II

3 Yoga maakt je blij
Door de beweging en de ademhalingstechnieken breng je het zenuwstelsel tot rust en worden er gelukshormonen aangemaakt waardoor je je geestelijk prettig en ontspannen voelt. Je ervaart een comfortabele gemoedstoestand.

Yoga na het werk IV

4 Yoga zorgt voor ontspanning
Het bewegen op een plezierig tempo zal je bloeddruk doen dalen zodat de gewaarwoording van je lijf, adem en gedachten op een fijner niveau terecht komen. Met andere woorden, je komt weer in contact met jezelf. De sensatie van het loslaten en de realisatie van de ontspanning zorgt ervoor dat je alle prikkels en indrukken van de dag achter je laat. Je hebt weer voldoende energie voor je avondbezigheden.

Dus zorg voor een mooie overgang van dag naar avond door yoga, pranayama (ademhalingsoefeningen), en ontspanning. Je zal merken dat het je goed doet op heel veel vlakken. Denk alleen al aan het feit dat je veel prettiger zal slapen als de overbodige spanning uit je lijf is verdwenen.