Home » Wat is de Gestrekte Kindhouding?
De Gestrekte Kindhouding is een actieve basishouding welke lijkt op een foetushouding.

In het Sanskriet wordt de Gestrekte Kindhouding Utthita Balasana genoemd.
Je spreekt het uit als BAHL-ahs-ahna
Bala betekent ‘kind’ en asana betekent ‘houding’.

Waar is de Gestrekte Kindhouding goed voor?

  • organen worden gemasseerd
  • kalmering van de ademhaling
  • schouders en borst openen
  • vermindering van spanning in schouders en borst
  • verminderd angst en stressgevoelens
  • verzachtend gevoel van het lichaam
  • strekking heupen, dijen, enkels
  • strekking pezen, spieren en ligamenten van de knie
  • bevordert bloedcirculatie
  • geest komt tot rust
  • strekking wervelkolom

Hoe kom je in de Gestrekte Kindhouding?

  • kniel en en spreid je knieën op heupbreedte uit elkaar
  • bij een andere versie kunnen ook de benen naast elkaar liggen
  • buig naar voren en leg je romp tussen je dijen
  • Leg je voorhoofd op de mat
  • Strek de armen actief en lang naar voren

Gestrekte Kindhouding YOGAPLAZA

Voel de golvende beweging van de adem in de gehele rug. Alsof de adem, de organen, het weefsel, de spieren en de wervelkom masseert. Voel de rust die er ontstaat. Voel de zachtheid, balans en harmonie.

Aanpassingen voor de Gestrekte Kindhouding

Als het pijnlijk voelt bij de voeten, knieën of voorhoofd, plaats je er een dekentje onder of je vouwt de yogamat op elkaar. Zo wordt de ervaring van deze houding prettiger.

De Gestrekte Kindhouding vermijden bij:

  • diaree
  • hoge bloeddruk
  • knieblessures

Deze asana kalmeert, centreert en herstelt lichaam, adem en geest.

Je komt zowel mentaal als fysiek, terug in een aangenaam evenwichtig gevoel van rust en ontspanning.

2 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Lieve Nanda,
    Ik volg iedere avond een paar lessen via you tube. Het brengt mij rust en ontspanning. Met een fibromyalgie lijf weet ik nu al 5 maanden de fysio te ontlopen.
    Duren de lessen langer als ik een abonnement neem op yoga plaza online? Ik weet niet of het goed is als ik een paar korte lessen achter elkaar doe. Of het bij elkaar past.
    Groetjes,
    Henne

    • Hoi Henne,
      Het is bij fibromyalgie altijd goed om de oefeningen met beleid toe te passen. Beter zacht en langzaam dan hard en snel. Je moet daar een weg in vinden zodat je lichaam zich er prettig bij blijft voelen. Op Yogaplaza staan langere lessen dan op Youtube. Je bent natuurlijk altijd welkom als lid. Join the club 🙂 Groetjes, Nanda