Home » Wat is de Happy Babyhouding in de yoga?
De Happy Baby houding kalmeert de geest en brengt je terug in het hier en nu. 

In het Sanskriet wordt de Happy Babyhouding Ananda Balasana genoemd.
Je spreekt het uit als: AH-nahn-dah-BAHL-ahs-ahna
De betekenins is als volgt: Ananda – Zalig, Bala – Baby, Asana – Houding.

Waar is de Happy Babyhouding goed voor?

  • Kalmerende houding
  • Opent de heupen, schouders en de borst
  • Laat lichamelijk en geestelijk stress los
  • Laat spanning los in de onderrug
  • Strekking spieren en weefsel rug
  • Strekking wervelkolom
  • Versterking armspieren
  • Strekking binnenkant liezen, dijen, hamstrings
  • Masseert spijsverteringsstelsel

Hoe kom je in de Happy Babyhouding?

Je kan deze houding het beste uitvoeren met een lege maag.

  • Kom op de rug liggen
  • Zet de voeten in de mat en breng de knieën vervolgens naar de borst
  • Plaats de handen aan de buitenkanten van de voeten
  • Breng de ellebogen richting de oksels
  • Staartbeen richting de mat
  • Kin richting borst

De hele achterkant van het lichaam wordt actief richting de mat gebracht
Probeer de ademhaling soepel te laten komen en gaan. Zo krijgen de spieren voldoende zuurstof en dus kracht, om de houding aan te houden voor ’n halve tot 1 volledige minuut.

Happy Babyhouding YOGAPLAZA

Aanpassingen voor de Happy Babyhouding zijn:

Bij nekklachten voelt deze houding prettiger als je er een klein kussentje of opgevouwen dekentje onder legt.

Mocht je last hebben van stijve heupen waardoor de onderrug niet wil meewerken, breng dan het staartbeen richting de mat. Je zal merken dat als je deze aanpassing hebt gemaakt,  de flexabiliteit zal toenemen.

Moeite met het vasthouden van de voeten? Gebruik hiervoor een yogakoord welke je op de voetzool legt en aan de zijkanten vasthoudt. Als je geen yogakoord hebt, kun je een lange sjaal gebruiken.

Ben je zo wie zo aan het struggelen om de benen omhoog te houden, leg dan de handen op de achterkant van de bovenbenen.

De Happy Babyhouding brengt je misschien wel terug naar je eigen babytijd. Liggend op je rug, spelend met je voeten. Blij zijn in het moment en te ervaren dat wat er is, goed en positief is. Deze asana, geeft je naast energie en kracht, een rustige geest.

 

.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nanda

Mijn naam is Nanda Schenkels en ik ben de oprichter en eigenaar van Yogaplaza. Ik ben gediplomeerd yoga- en meditatiedocente en geef hier op Yoga Online les voor iedereen. Namasté

Volg YOGAPLAZA

Blijf op de hoogte, volg, like en deel

Yoga ons nu ook op Instagram

Blijf op de hoogte