Home » Wat is de gedraaide buikhouding?
de Gedraaide Buikhouding is een liggende twisthouding welke een versterkende en centrerende uitwerking heeft.

In het Sanskriet wordt de Gedraaide Buikhouding Jathara parivartanasana genoemd.
Jathar betekent ‘buik’ en Parivarta ‘draaien’ en asana betekent houding.

Waar is de Gedraaide Buikhouding goed voor?

  • opheffen of verzachten van stijfheid en pijn in de onderrug
  • afvoering gifstoffen
  • stimuleert de spijsvertering
  • helpt bij hoofdpijn en migraine
  • vermindering stress
  • vermindering vermoeidheidsklachten

Hoe kom je in de Gedraaide Buikhouding?

  • Kom liggen op de rug
  • Armen zijwaarts, ter hoogte van de schouders
  • Plaats de voeten in de mat
  • Op de uitademing breng je de benen naar rechts en het hoofd naar links
  • Blik is gericht naar je hand
  • Controleer of beide schouders op de mat blijven liggen

Je kan een aantal keer door blijven ademen in deze houding en dan wisselen van kant. Maar je kan ook eerst afwisselen door steeds op elke uitademing, links of rechts, in de houding te komen.

Gedraaide buikhouding YOGAPLAZA

Aanpassingen voor de Gedraaide Buikhouding
Als het onplezierig aanvoelt om de armen te spreiden, plaats de handen dan op de buik. De bovenarmen zorgen hier voor meer stabiliteit. En mocht je gevoelige knieën hebben, leg er dan een dekentje onder. Kijk wel uit bij rug of heupklachten. Wees altijd voorzichtig en blijf voelen wat er wel en niet kan.

Dynamisch of statisch is deze houding lekker om toe te voegen in je dagelijkse yogaroutine.

De houding heeft op zoveel vlakken een prettige uitwerking dat overslaan eigelijk best jammer is 🙂

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nanda

Mijn naam is Nanda Schenkels en ik ben de oprichter en eigenaar van Yogaplaza. Ik ben gediplomeerd yoga- en meditatiedocente en geef hier op Yoga Online les voor iedereen. Namasté

Volg YOGAPLAZA

Blijf op de hoogte, volg, like en deel

Yoga ons nu ook op Instagram

Blijf op de hoogte